Nije muzika samo ono što piše u notama

Nije muzika samo ono što piše u notama

Tvorac eklektičnog sastava SVAROMFAL i kreator akustičnih skulptura na kojima izvodi koncerte, pred multimedijalni performans "Svetlost središta" u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu 21. aprila, govori o ASL skulpturama i muziciranju na njima, o saradnji sa čuvenim džezerima Hamidom Drejkom i Vilijamom Parkerom i pozivu da nastupi u milanskoj Skali.

Vladimir Labat Rovnjev jedinstven je i originalan multimedijalni umetnik; vajar, slikar, grafičar, heraldičar, kantautor, kompozitor pesnik i dizajner, priznat i višestruko nagrađivan za svoj rad kod nas i u svetu. Labat je prvi u svetu kreirao akustične skulpture, nesvakidašnja vajarska dela, na kojima izvodi koncerte, kreira umetničke priloge za film, pozorište, radio i televiziju.

Vladimir Labat je tvorac eklektičnog muzičkog sastava SVAROMFAL koji će 21. aprila u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu održati veliki koncert, orijentisan na ARS-integralnu improvizaciju sa elementima duhovne i džez muzike.

Specijalni gosti ovog multimedijalnog performansa biće svetski poznata džez imena Hamid Drejk i Vilijam Parker .

Opijeni umetnošću i inspirisani svetlošću, muzikom i zvukom stvorili ste neobične akustične instrumente...

Opčinjen sam zvukovima spoljašnjeg sveta, ali i svog unutrašnjeg bića. Verujem da je potreba da se uhvati, shvati i objasni, a pre svega doživi i proživi svaki personalni ton, akord, harmonija i lepota muzike, ali i svega drugog što čini naš svet, urođena ljudska potreba.

Moje stvaralaštvo je kolaž svih mojih životnih iskustava i svakodnevne prakse i znanja koje sam stekao iz različitih oblasti, ne samo muzike i slikarstva, već nauke i tehnike.

Akustične skulpture Labat (ASL skulpture) su nastale kao zajednička kreacija umetničkih ideja i zanatskih veština. U mom ateljeu se kroz 16 različitih zanata stvaraju retka dela koja predstavljaju fuziju oblika i zvuka, najrazličitijeg spektra nijansi boja i tonaliteta, i koji kao takvi, bude i zaokupljaju sva čula.

Zvuci koji dopiru iz ASL skulptura oblikuju vizuelno akustičnu teatralnu sliku koja ispunjava prostor i vreme, zadovoljavajući i potvrđujući svoju multimedijanu funkciju.

Ovi instrumenti su ogromne skulpture u koje možete da uđete i koje su potpuno autentične i jedinstvene. Na jednom setu bubnjeva istovremeno može da svira nekoliko bubnjara. Postoji gitara i bas gitara, koje su skroz drugačije u skulpturalnom smislu. Tu je i fujare, specijalni slovački instrument koji su koristili pastiri. Sve skulpture se dorađuju već 40 godina. Na njima su se oprobali mnogi autori i usavršene su do toga da sami instrumenti danas sviraju sa nama u harmoniji.

Kada ste naspram ASL skulptura, uvek postoji šansa da se desi nešto neobično ili neočekivano, i upravo je to izazov. Baš tada, u tom trenutku ste motivisani da inspirativno reagujete i na smislen način se uključite u kreiranje muzičkog sjedinjavanja. Može li sve to da se "uvuče" u notni tekst - možda i može, ali sam trenutak stvaranja je nemoguće ponoviti. Srećom sada postoji tehnologija kojom možemo,na najbolji mogući način, da zabeležimo svaku našu kreaciju, svaku našu igru, invenciju koja je došla u jednom momentu i u tom se obliku verovatno više nikada neće ponoviti. Konačni cilj je uvek da se postigne zvučna celina koja prostor, publiku i nas muzičare dovodi u balans. Tada sve postaje muzika. I ako mi, recimo, slučajno ispadne palica, to će biti novi muzički trenutak koji će nas sve odvesti u potpuno drugom pravcu od prethodno zamišljenog. I zato je toliko važno da pred ASL skulpturama budete potpuno otvoreni i spremni na prepuštanje jer tada vam i instrumenti najviše dopuštaju i otpuštaju.

Prve ASL skulpture, jedinstvene u svetu, nastale su davnih sedmdesetih godina. Sa njihovim nastankom započeto je i kreativno-duhovno muziciranje na njima, nazvano SVAROMFAL (Svetlost središta). Muziciranjem i kreiranjem novih ASL skulptura vremenom su stvorene improvizovane vokalno-instrumentalne celine koje su našle mesto u mnogim partiturama svetski poznatih kompozitora i izvođača. Danas postoje mnogi muzički zapisi sa raznih koncerta, iz filmova, radio drama, TV emisija, performansa i nastupa.

U ovom trenutku ima preko 50 ASL skulptura, toliko da možemo da napravimo i pet koncerata, a da se instrumenti ne ponavljaju. Nije, dakle, više u pitanju potreba da se napravi neki novi oblik, ali jeste stalna i večita potreba da se dođe do nekog novog zvuka, do nekog novog doživljaja.

Srppko narodno pozorište u Novom Sadu biće domaćin multimedijalnom performansu "Svetlost središta". To je zapravo improvizovani muzičko vizualni performans, koji nastaje kroz sintezu jedinstvenih akustičnih skulptura,njihovog potpuno autentičnog zvuka, i novog načina alikvotnog sviranja i pevanja?

Ars integralna improvizacija pruža mogućnost da pet, šest ljudi svira kao da su dobro i davno uvežbani, a u suštini je sve stvar trenutka, trenutne inspiracije, doživljaja i usmeravanja stvaralačke energije. Poenta je, dakle, u spontanom muziciranju gde nije bitno koliko je ljudi i instrumenata na sceni, a koliko u publici, već da li se među njima dogodi sinhronizovano stvaralačko čudo koje ponese i preoblikuje i vreme i prostor i sve prisutne ljude i stvari.

Sam način kreativnog stvaranja i muziciranja na sceni jeste zaokružena celina koja predstavlja autentičan oblik multimedijalnog performansa. Tokom nastupa na ASL skulpturama stvara se duhovna ars-integralna improvizovana celina između novog oblika instrumenta (ASL skulptura), novog autentičnog zvuka i novog načina alikvotnog sviranja i pevanja. Danas svi ti estetski, vizuelni i muzički i duhovni elementi zajedno, uz adekvatnu scenografiju, zanimljivu izložbu i kratak uvodni film, bude i objedinjuju u čoveku uvek prisutan, nažalost neretko uspavani potencijal. Takvi nesvakidašnji muzički sadržaji aktiviraju delove ličnosti koje savremeni oblik "oktavnog" muziciranja ne može da registruje i da prepozna.

Projekat "Svetlost središta" je jedinstven i inspirativan po svom multimedijalnom sadržaju, a duboko verujem da je njegova najveća vrednost u istovremenom pokretanju ljudskog uma, duha i tela kao jedinstvene celine kroz koju definišemo naše ljudsko biće i spoznajemo životne istine .

Specijalni gosti koncerta biće Hamid Drejk i Vilijam Parker. Kako je došlo do saradnje sa njima?

Hamid Drejk važi za jednog od najboljih svetskih džez perkusionista, a Vilijam Parker za jednog od naboljih free-jazz basista svih vremena i veoma sam počastovan što su njih dvojica prepoznali moj rad, što će biti moji gosti i što ćemo zajedno kreirati, siguran sam, neponovljivi muzičko-scenski doživljaj.

Kada pred sobom imate zvučnu skulpturu, imate predivnu priliku da se vratite u period dečje igre, gde je sve fokusirana i neopterećena zabava. Nije muzika samo ono što piše u notama i muzičari koji još uvek imaju u sebi taj poriv da ih privlači nepoznato lako se prepuste uživanju u akustičnim skulpturama. One su ogromne igračke sa kojima kada smo u skladu i sjedinjeni možemo izbrisati sve granice realnog i doživeti sebe i svet oko sebe u potpunoj iskrenosti i autentičnosti.

Kako Vaše stvaralaštvo ne poznaje granice, da li ćete nastupati negde u inostranstvu?

U poslednjih 40 godina muzicirali smo i u tunelima Petrovaradinske tvrđave, na padinama Fruške gore, u Rakovačkom kamenolomu, u centru Beograda, na Trgu Republike, na Ušću, Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu i pozorištu Madlenijanum u Beogradu. Uvek je pravo vreme i pravo mesto da rezvežete svoje snove i pustite da igra potekne iz vaše duše.

Radujem se što će uskoro i publika van granica Srbije imati priliku da se upozna sa našim stvaralaštvom. Dobili smo poziv da nastupimo u Milanskoj skali, a koncert u Rusiji, u Moskvi, već je neko vreme u planu.

Suguran sam da se mnoga vrata tek otvaraju i da će svečulni muzički doživljaji ostaviti trag, pomeriti stvari i ljude kroz frekvenciju stvaralačke ljubavi, lepote i dobrote.

Kroz vibraciju tonova vibrira i životna energija koju nesebično delim i multipliciram kroz svako svoje umetničko i ljudsko izražavanje. Ono što tražimo, traži i nas, te s nestrpljenjem isčekujem sve nove susrete, razmenu energije i zajedničko kreiranja nove i lepše stvarnosti.

Intervju u nedeljniku Nedeljnik